top of page

Onderhoud & Reparatie

Het meeste kleine onderhoud en kleine reparaties kunnen ter plaatse worden uitgevoerd. 

Bij meer werk neem ik het mechaniek uit het instrument en neem ik deze mee naar de werkplaats.

​

Mocht uw vraag niet bij de veel gestelde vragen hieronder staan, of wilt u wat anders met mij bespreken, neem dan vrijblijvend contact met mij op.

  • Hoe vaak moet uw piano of vleugel gestemd worden?
    Ik raad aan om een piano of vleugel minimaal één keer per jaar te laten stemmen. Deze frequentie is onder andere afhankelijk van de luchtvochtigheid van de ruimte waar de piano in staat, de kwaliteit van het instrument en of de deze net gebouwd is. Als u bijvoorbeeld een nieuwgebouwde piano in uw bezit heeft, moet deze nog erg wennen aan zijn omgeving. Zolang het instrument niet geacclimatiseerd is, zijn de snaren en het hout nog niet gesetteld. Daarom is het raadzaam om in het eerste jaar deze piano drie á vier keer te stemmen.
  • Wordt een piano of vleugel op gehoor of met behulp van een stemcomputer gestemd?
    Mijn voorkeur gaat uit naar het traditioneel stemmen, op het gehoor. Gebruikelijk is om de A op 440 Hz te stemmen. Hier kan worden afgeweken als de piano lang niet gestemd is, of als een andere toonhoogte gewenst is. Bijvoorbeeld bij het samenspelen met een ander instrument of een geheel ander stemming. Alleen als het instrument een stuk opgetrokken moet worden, omdat het hele instrument te laag staat, is het in sommige gevallen handig om een stemapparaat te gebruiken. In dit geval zijn waarschijnlijk ook meerdere stemmingen nodig om het instrument op de juiste toonhoogte te krijgen. Hierover kan ik u meer informatie geven bij de eerste stemming.
  • Hoe lang duurt het stemmen?
    Over het stemmen van een piano of vleugel doe ik gemiddeld een uur. Dit is afhankelijk van de staat van het instrument en hoe lang geleden deze gestemd is.
  • Hoe werkt het om een afspraak te maken?
    U kunt met mij contact opnemen om een eerste afspraak in te plannen. Hierna werk ik met een systeem waarbij u bericht ontvangt na de afgesproken periode om te bepalen of het instrument alweer toe is aan een nieuwe stemming. Mocht u dit liever zelf bij willen houden, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. U ontvangt altijd een bevestiging als de afspraak vast staat in mijn agenda. Als u deze bevestiging niet heeft gekregen zou het kunnen zijn dat ik uw bericht niet heb ontvangen. In dat geval kunt u het beste mij bellen of een voicemail achterlaten.
  • Wat gebeurt er als er tijdens het stemmen een ander probleem aan het licht komt?
    Als er tijdens het stemmen een ander probleem zichtbaar wordt kan dit in sommige gevallen direct, voor een van tevoren afgesproken prijs, opgelost worden. Is het een groter probleem dan kan ik een vrijblijvende prijsopgave geven voor de nodige werkzaamheden. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat er tijdens het stemmen een snaar breekt. Dit kan te maken hebben met dat de snaar verouderd is, waardoor de rek uit de snaar is. Als ik deze dan op de goede toonhoogte wil brengen kan hij dit niet aan en breekt hierdoor. Het breken van een snaar is niet inbegrepen in de kosten van het stemmen.
  • Hoe werkt het met de betaling?
    Mijn voorkeur gaat uit naar het overmaken van het bedrag. Na afloop van de stemming kan ik u de de factuur mailen en hier bijgevoegd zit een betaalverzoek zodat u het bedrag gemakkelijk kan overboeken. Mocht u liever contant betalen, dan kan dit natuurlijk ook.
  • Ik heb een historische piano (pianoforte/klavecimbel/tafelpiano), kan deze ook gestemd worden?
    Ik kan ook uw historische piano stemmen. Door mijn samenwerking met pianofortebouwer Gijs Wilderom en Museum Geelvinck (Sweelinck collectie) heb ik een degelijke ervaring in het stemmen van historische instrumenten.
bottom of page